La meg starte med å si at denne serien med artikler, vil ta for seg både gamle og nye oppfinnelser.

Tanken min er å prøve å ta det litt kronologisk, så derfor de eldste nå i starten. Jeg kommer nok til å veksle mellom de store og kjente gjenstandene/tingene, og de mindre og kanskje mer ukjente oppfinnelsene. Vi skal både til inn- og utland, så her er det bare å hive seg med. De som i gamle dager fant opp ting, ville nok likt seg på Maker Faire-festivalene. For det er i alle fall ikke noen tvil, om at det opp gjennom alle tider – har eksistert det man på engelsk kaller for «Makers» La oss starte med noe så enkelt som tråsykkelen, ja i dag kan vi jo si at den er enkel – siden noen allerede har funnet den opp. Skjønt utviklingen av sykler, har jo vært enorm de siste tiårene. All utvikling og fornying, skjer fordi vi har mennesker som tenker nytt. enten det er i jobb- eller privat/hobbysammenheng.

Dobbelt så mange sykler som biler

Dobbelt så mange sykler som biler

Det overrasker nok mange, at det finnes flere sykler enn biler i verden, I tall så snakker vi om godt over 1 milliard sykler. Men det er klart at land som spesielt Kina, bidrar til å øke totalen veldig mye. Men uansett verdensdel eller land, om vi ser verden under ett – så er sykkelen det mest brukte transportmiddel totalt sett. Men i den vestlige verden, er det som vi vet bilen som dominerer.

Funnet opp på 1800-tallet

Da sykkelen ble funnet opp på 1800-tallet, ble det ikke noe utstrakt bruk av den i begynnelsen. Det var først på 1900-tallet at bruken økte, og at den nærmest ble allemannseie. Her til lands var det nok først en del år etter krigen, at folk hadde råd til å ha hver sin sykkel – en familie hadde ofte en sykkel på deling.

Flere sykler

Men tidene forandrer seg, i dag har vi minst en sykkel hver – ja de mest ivrige har jo både to og kanskje tre sykler i sitt eie. Det at sykkel har blitt så populært i Norge, er jo veldig gledelig – det er ikke veldig mange år siden at bildet var et helt annet.

Rekreasjon, trening og nytte

Man kan grovt sett dele vårt sykkelbruk- og behov inn i disse tre bolkene. Sykkelen kan man starte å bruke som ganske ung, men det må innlæres litt balanseferdigheter – før man kan slippes ut på egenhånd. Når vi ser på sykler som brukes i arbeid, så har dette også økt de siste årene. Det er typisk transporttjenester, som i byene utføres på sykkel. Politiet har også tatt i bruk sykkelen, det samme gjelder også i Forsvaret – som forøvrig har lange tradisjoner i bruk av tjenestesykler.

Jobbsykling

Det å sykle til jobben er også mer og mer vanlig, og her slår man flere fluer i en smekk. Helsemessig har man jo mange fordeler ved å trimme, og fremfor egen bil eller kollektivtransport – så sparer man jo også en del penger på denne type sykling. Jeg vil helt klart definere jobbsykling, som en kombinasjon av nytte- og treningssykling.

Også i neste artikkel, skal det handle om sykkelen fra starten til de siste modellene på markedet.