Jeg har tidligere skrevet litt om tråsykkelen, men jeg hadde nok mest fokus på selve bruken av den. Det at den ble funnet opp på 1800-tallet, er kanskje ikke i seg selv så interessant.

Jeg velger å tro at de fleste av dere, vet hvordan disse første syklene så ut – og hvor spartanske de egentlig var. Men slik er det jo med det meste, ta for eksempel de første bilene – de var ikke akkurat spekket med utstyr og muligheter de heller. For oss som lever i en tidsalder hvor utviklingen har kommet veldig langt, så kan i alle fall de første modellene virke simple og enkle. Men på den tiden da de kom, var de så klart det mest topp moderne man kunne tenke seg. Så la oss se litt hvordan de gamle syklene, har utviklet seg videre til slik vi kjenner dagens sykler med mange gir og ofte lav egenvekt.

Girsystemer

Girsystemer

Jeg velger å starte med å se litt nærmere på dette med sykkel gir, de første modellene hadde naturlig nok ikke dette utstyret. Hverdagen for syklisten endret seg veldig, da man fant opp sykkelgiret. Den dag i dag er det mye fokus på nettopp dette, selv om det i dag finnes et hav av alternativer og produsenter – la oss starte med å dele det opp i to grupper av girsystem:

Avhopps gir

Dette er det mest brukte girsystemet på dagens sykler, som jeg nesten kan garantere at også du har på din sykkel. Mekanismen er nesten like enkel, som den er genial.

Det er mekaniske armer som fører kjedet over på et mindre, eller et større tannhjul. Hva man velger, bestemmes av om man vil ha lettere eller tyngre tråkk. Avhopps gir ligger litt i navnet, nemlig at kjedet på sett og vis hopper av det ene tannhjulet og over på et annet. Dette girsystemet blir ofte også kalt for utvendig gir. Hvor mange gir/utvekslinger et slikt girsystem har, er alt fra 5 og oppover til godt over 20.

Nav gir

Dette er mer komplisert, og kom faktisk før det enklere Avhoppsgiret. Typisk for de første syklene med gir, var nav gir med 3 utvekslinger. Jeg kan godt huske at min første sykkel, hadde denne type gir. Jeg skal si dere det var en som var stolt, for det var nemlig ikke alle som hadde gir sykkel på den tiden. Nav giret kalles også ofte for innvendig gir, dette fordi mekanismen ligger inne i navet. Det er ofte eldre sykler, og sykler som bysykler som har denne type gir. Rent driftsmessig er dette et mye bedre gir, enn Avhoppergiret/Utvendig gir. Det ligger godt beskyttet inne i et lukket nav, og er ikke utsatt for støt, fuktighet og skitt, slik som det utvendige giret er.

Men man har valgt å nesten gå vekk fra det, hovedsakelig fordi vi som syklister vil ha flest mulig gir. Et stort antall utvekslinger, er ikke teknisk mulig med nav gir.

Mange deler

Selv om en sykkel er en relativt enkel konstruksjon, så består den faktisk av ganske mange deler. Disse har opp gjennom årene, blitt videreutviklet til slik vi kjenner dem i dag. Viktige deler på en sykkel er foruten gir, hjulene, rammen og pedalene.

Det er snart vår, så det er bare å finne frem sykkelen folkens!